Crazy day!

Igår, söndag, kan jag minst sagt säga var den knäppaste och jobbigaste dagen på länge!
Lördagsnatt gick jag väl och la mig ca 05, sedan söndag morgon blir jag väckt kl 8 av att vår chef sitter i vårt vardagsrum och vill höra om en massa jobb vi gjort under veckan, så var bara att ta fram allt arbete och visa för honom för sen skulle han iväg på safari igen. Av nån konstig anledning så var jag pigg som en mört efter det uppvaknandet så kunde inte somna om. Gjorde lite småjobb hemma som han bett oss att göra under dagen men sen precis när vi skulle åka iväg till en kompis hemby för att se hur hans föräldrar bor så ringer hotellet dit våra gäster precis anlänt och säger att vi inte har gjort nån bokning hos dem(vilket vi absolut gjort!!!) och att hotellet dessutom var fullbokat. Så blir lite paniksamtal och vända om bilen för att försöka hitta ett annat hotell åt dem efter att chaffören som hämtat dem på flygplatsen ringt till oss och sagt att vi var galningar som inte kunde boka hotell. Och eftersom att vår handledare var borta på safari så var det ju såklart vi som fick ta hand om allt skitgöra, som vanligt ;) eftersom de inte finns nånting som heter planering i detta land(eller vårat företag iaf) så kom han ju på att vi var tvungen att fixa lunchboxar åt dem och träffa guiden som skulle åka iväg med dem dagen efter för att gå igenom deras program. Efter att de var fixat så åkte vi äntligen iväg mot byn, då märker jag att min påse med kamera, pengar och sprutor i inte ligger i bilen, så får panik och får vända om bilen igen för att åka till hotellet där vi lämnat gästerna för att se om dem fått med sig min påse när dem tog all deras packning. Men inte det!! Dock visade det sig att nån hade lagt den under ett säte, så den var alltså inte på villovägar :)
Efter det tog vi oss iväg, ca 4 timmar sent dock! Var och besökte byn som ligger på Mount Meru, hur vackert som helst med underbar utsikt! Sen var det bara att gasa tillbaka till Arusha igen för att hinna möta upp guiden som vi bestämt träff med klockan 20.00 med på ett hotell. Men som vanligt, det här med att bestämma tider är ju helt omöjligt, han kom dit 21.30!!! Så blev till att äta middag på hotellet under tiden vi väntade.
Hoppade i en taxi för att åka hem, men när vi börjat rulla iväg så hoppar det ut en kille ur bilen framför och säger att chauffören i bilen vill prata med oss, så jag går ut för att säga hej, men de var en ful äckelgubbe som ville att vi skulle följa med dem ut för lite party. men jag tackade så snällt NEJ!
Kom väl hem kring 22.30. hoppade i duschen och sedan totaldäckade jag i sängen!
Sen idag vaknade vi 7 för att vi skulle få pengar och åka iväg till banken och fixa inträdeskort till alla nationalparker. men banken öppnade inte förrän 9.30. Gästerna hade blivit lovade att åka iväg klockan 8, men dem kom inte iväg förrän 10..  Tycker så synd om gästerna eftersom allt blev så struligt, men så går det när man kommer till ett oorganiserat land!

På tal om banker så var vi och skulle betala ett hotell på Zanzibar åt några gäster. Så sa bankgubben att vi skulle komma tillbaka dagen efter för att hämta kvittot, han frågade om telefonnummer eller mail så att han kunde höra av sig när de var färdigt, så godtrogna som vi är så gav vi honom vårat telefonnummer..
Senare den kvällen ringer han, Hanna svarar och han säger att han vill inleda ett förhållande med henne ;)
Kan säga att vi aldrig åkte tillbaka till banken dagen efter, för vi hade tydligen fått allt vi behövde!

Vattenfall!

Stötte på en gudie igår som visade oss runt i Arusha första veckan vi var här. Han frågade oss om vi ville följa med på en liten utflykt till ett vattenfall nån dag och de har vi ju pratat om att vi vill göra ett bra tag så vi bestämde oss för att följa med dit idag eftersom vi inte har lång tid kvar här. Han glömde ju dock berätta den lilla detaljen att vi skulle vandra dit!!!
Så efter en partykväll igår vaknade vi upp tidigt och åkte in till stan där vi mötte upp honom, sedan började vi promenera till vart vi trodde att bilen låg som skulle ta oss upp för berget vi skulle till. Men tillslut började vi förstå att det inte fanns någon bil, utan att vi faktist skulle bestiga berget till fots!
Vi höll helt seriöst på att dö X antal gånger påväg upp, men efter ca 3 timmars lidande, några fall samt skrubbsår rikare kom vi fram levande till vårat mål! Väldigt vackert, och de är vattnet från detta vattenfall som kommer ut ur alla kranar i hela Arusha. Dock var de väldigt kallt och vi var alldeles för trötta för att bada, men det gjorde absolut ingenting :) Sedan skulle vi ju ta oss ner till staden igen, men vi gick en annan väg ner som var betydligt lättare, och det tackar vi ju gudarna för :D Ner kom vi iaf, även om vi va lite smått döda så tyckte jag helt klart att de var värt det! Man kan ju inte ligga på sofflocket varje dag.

Torka i Afrika?

Har ju varit mycket snack om att det är torka i afrika, men jag vetta tusingen om jag kan hålla med ;)

Visst, när vi kom hit gick vi omkring och önskade att det skulle komma lite regn för det var så himla torrt och dammet yrde omkring. Varje gång man tvättade håret såg det ut som att man lagt i en brun toning för att vattnet blev brunt.
Men nu har regnperioden dragit igång och vi ångrar att vi önskade oss lite regn. Vägen hem till oss är hemsk att gå på. Taxibilarna vägrar köra på den för att den är så dålig. När det regnar så öppnar sig verkligen himlen, men som tur är så brukar det hålla sig till att regna på kvällar/nätter oftast! Sedan medför sig ju regnet att vi har el i princip hela tiden också :) Så är ju bra på sätt och vis, även om vi gillar solen bättre :)

Halvtidsrapport

För er som inte riktigt har förstått det så trivs vi så jäkla bra här i Tanzania. Människorna här är verkligen top notch! Träffar så mycket folk här som man önskar att man kunde ta med sig till Sverige sen:) Sedan har vi verkligen kommit in i de lugna tempot här, kommer nog få en smärre chock när vi kommer tillbaka till Sverige och Stockholm sen.

Allt är ju verkligen annorlunda här, och det är inte alls som jag hade föreställt mig innan jag kom hit.
Vi bor ju i en stor stad,safarins huvudstad, vilket betyder att det är en del turister här vilket i sin tur betyder att det är väldigt utvecklat jämfört med hur det är på landsbygden. Men skulle nog ändå säga att det ligger ca 40 år efter i utvecklingen än Sverige.

Jag älskar Sverige som land, men lite av den afrikanska kulturen skulle inte skada! Har än så länge inte haft den minsta hemlängtan, och jag är ganska så säker på att jag inte kommer att få det heller.
Är lite skrämmande att vi varit här halva tiden redan, även fast vi har gjort en massa saker så känns det som att det var igår vi kom hit och att det är sååå mycket mer att utforska.

Jag slänger in en liten bild från igår när vi var på vårat lilla stammisställe!

Getslakt och Hiking

Sitter här heeelt slut just nu, men kvällen har då inte ens börjat!

Igår efter jobbet åkte vi iväg på en liten utflykt, åkte iväg till en Monduli, en masaiby. Där Slog vi upp vårat tält precis vid en bergskant typ, men väldigt vacker utsikt. Sedan Var det getslakt som stod på schemat!
Slänger upp en liten bild på hur hela utförandet gick till. Från en levande get till att den blev uppäten ;)

Vaknade flera gånger inatt av att de var nå i mitt ansikte, trodde det var mygg som vanligt.. men när vi vaknade i morse vid 7.30 så var hela tältet fullt at myror som även kröp i ansiktet på mig ;)

Klev iaf upp och käka frukost, och sedan började vi vår vandring på 2,5 timme.. Kan då säga att jag fått min motion för detta år! Haha Uppförsbacke i princip heeeeela vägen, och sol på det! Men det var härligt att få röra på döfläsket lite!

Nu är man hemma och här vankas det BBQ och gårdsfest eftersom att husägarens tjej fyller år! Så har blivit förvarnade att det inte kommer bli så lätt att sova eftersom det kommer spelas hög musik. Men vi kommer ju joina dem så de blir skojj!